Dva roky s covidem a válka na Ukrajině negativně ovlivnily důvěru veřejnosti ve sdělovací prostředky. Stále však existují média, kterým většina lidí věří, a to jsou především ta veřejnoprávní. Z hlediska typu média si pozici nejdůvěryhodnějšího média udržují rádia. Televize se propadly a posílily naopak weby. To vše vyplynulo ze 7. ročníku průzkumu AMI Digital Index společnosti AMI Digital a agentury STEM/MARK.

 

Celosvětový trend kolabující důvěry v demokracie, projevující se stále menší důvěrou ve vlády, instituce i média, následuje i Česká republika. Náročné poslední dva roky se odrazily například v poklesu důvěry v online zpravodajství veřejnoprávních médií. I přesto mají ČTK, Česká televize i Český rozhlas stále vysokou míru důvěry. Pohybuje se mezi 60 a 70 %.

 

Češi nejvíce věří rádiím a zpravodajským webům

 

Rádiím obecně v České republice stále věří dvě třetiny lidí. Důvěře se pak těší Český rozhlas (55 %) následován rádiem Impuls (45 %). Na druhé místo se během roku vyhouply zpravodajské weby (z 56 % na 60 %), a to především Seznam Zprávy (60 %) a Novinky.cz (55 %). Vysokou míru důvěry si udržují také online kanály veřejnoprávních médií. Webu ČT 24 důvěřuje 70 % lidí (loni ovšem 78 %), iRozhlasu 68 % (loni 75 %).

 

Naopak dezinformační weby, i ty nezablokované kvůli válce, většina lidí (cca 70 %) nesleduje vůbec, a věří jim pouhých 5 % dotázaných. Nejčastějším čtenářem, který takovým webům důvěřuje, je muž bez maturity starší 45 let a žijící v menší obci na Moravě.

 

Vliv televizí klesá

 

Výrazně poklesl vliv televizí, které se z loňského druhého místa (66 %) propadly s 57 procenty až za třetí tisk. Nejdůvěryhodnější stále zůstává Česká televize, které ze sledujících věří 69 % (loni 76 %), následována Primou (42 %, loni 49 %). Česká televize má překvapivě nejlepší pozici u nejmladších diváků v kategorii 15 až 29 let, kde jí věří 77 %, naopak v kategorii nad 60 let jí věří jen 54 %. Takovou pozici nemá mezi mladými ani internet, jemuž důvěřuje 66 % mladých lidí.

 

Tisk stagnuje

 

Pozici "ve středu pole" si s 58 procenty stále udržuje tisk. Pevné místo tam zaujímají už po několik let Hospodářské noviny s 37 procenty (loni 33 %), za nimi je s 35 procenty MF Dnes (loni 29 %). Poslední je tradičně Blesk s 9 procenty.

KLIENT

AMI Digital, AMI Communications

DATUM REALIZACE

duben-květen 2022

ROZSAH KAMPANĚ

Průzkum AMI Digital Index