Vandalství a noční řádění turistů dlouhodobě poškozovaly našeho klienta, vlastníka Lennonovy zdi. Opilci se spreji čmárali po celém okolí. Situace byla na jaře 2019 vyhrocená tak, že padaly návrhy na úplné uzavření zdi. Naším úkolem bylo ukázat, že takhle to dál nejde, a najít dlouhodobé řešení, které omezí destruktivní dopady extrémního náporu turistů. Zároveň ale bylo nutné na zdi zachovat možnost svobodného vyjádření.

 

Na příkladu Lennonovi zdi jsme ukázali nový společenský problém, nezvládnutý příval turistů v Praze. Dále jsme využili výročí 30 let pádu komunismu a požádali některé osobnosti spojené s tímto výročím, aby mobilizovali veřejnost. Zeď pak bránili ji ti, co ji „milují“. Tyto tří silné příběhy („overturismus“, boj za svobodu a obrana veřejného prostoru) zaujaly spoustu novinářů a aktivních autorů na sociálních sítích.

 

Vystihli jsme společenskou náladu, kdy lidem začínají vadit negativní důsledky přebujelého turismu. V první fázi jsme se investigativně infiltrovali do jedné z „alkotours“ a médiím jsme dali důkaz, že Lennonovu zeď ničí opilí turisté v rámci organizovaného nočního řádění. Tato reportáž odstartovala mediální debatu o zvládání turismu v Praze.

 

Následně jsme ve spolupráci s Prahou 1 představili řešení. Zeď jsme dočasně zavřeli kvůli opravě a ohlásili jsme, že po jejím dokončení se na zeď vrátí původní hodnoty svobody a demokracie u příležitosti 30. výročí oslav sametové revoluce. Po dobu rekonstrukce byla zeď zakryta plachtou s fotokoutkem a vysvětlením situace. Stovky turistických fotek pomohly šířit povědomí o změnách, stejně jako naše komunikace na Tripadvisoru nebo Wikipedii.

 

Výsledkem kampaně bylo více než 200 mediálních výstupů (včetně The Guardian, BBC, německých, španělských a čínských médií), zároveň jsme otevřeli jako první téma overtourismu v Praze, které se stalo jedním z hlavních témat sezony, výrazně zlepšili přístup návštěvníků k lokalitě a celkový stav zdi a vytvořili širokou alianci, která se o Lennonovu zeď dále stará.

 

Projekt získal 3 České ceny za PR 2020 v kategoriích Krizová komunikace, Státní správa, politika, neziskový sektor a Společenská zodpovědnost a filantropie.

KLIENT

Suverénní řád maltézských rytířů

DATUM REALIZACE

červenec – listopad 2019

ROZSAH KAMPANĚ

media relations, public affairs, event management