Naše práce

Jak jsme odkrývali tabu

Kampaň o sexuálním násilí v ČR

Klient
Persefona
Datum realizace
duben až listopad 2016
Kategorie
PR, B2C, služby
Rozsah kampaně
Integrovaná kampaň - media relations, web, social sites

Na jaře 2016 se brněnská společnost Persefona, která pomáhá obětem domácího a sexuálního násilí, rozhodla otevřít debatu a informovat širokou veřejnost o problematice sexuálního násilí v ČR. K tomu potřebovala komunikační kampaň, do které jsme se zapojili. Nešli jsme ale cestou šokujících vizuálů typickou pro tuto problematiku, ale chtěli jsme pracovat s příběhy, daty, čísly a vyvracet mýty, které o této problematice stále panují. Původní cíl kampaně počítal s tím, že naše komunikace osloví alespoň 300 tisíc lidí. Během šesti měsíců se ale tento záměr podařilo přesáhnout 143násobně.

Průzkum, který si Persefona na začátku nechala zpracovat, poukázal na převládající stereotypní smýšlení většiny společnosti. Nejčastěji zastoupené mylné představy o násilí na ženách se týkaly především agresorů a obětí jako takových. Snahou bylo tedy vyvrátit chybné vnímání obětí jakožto žen, které si za znásilnění mohou samy, a agresorů, kterými jsou pouze cizí muži v temném parku.

Kampaň poukázala na skutečnost, že 2/3 znásilnění se odehrávají doma a že i v manželství je termín "znásilnění" platný. To vyvolalo v médiích i na sociálních sítích největší diskuzi. Tuto skutečnost pak Persefona demonstrovala čísly. Každý 11. člověk má zkušenost se znásilněním. V Česku došlo pravděpodobně k 800 tisícům znásilnění, avšak pouze 5 % obětí případ nahlásí, čím bližší je totiž vztah mezi obětí a pachatelem, tím menší je pravděpodobnost, že se s deliktem oběť svěří, a mnoha dalšími.

Vyvracení tohoto a dalších mýtů jsme podpořili i pomocí dvou videospotů a micrositou www.zlabyrintunasili.cz, kterými jsme oslovili 460 tisíc lidí. Během intenzivní dvouměsíční medializace jsme zajistili bezmála 50 mediálních výstupů, které i nadále organicky přibývaly.

„Obecně máme dojem, že se o problematice sexuálního násilí začalo více mluvit, ale jsme si zároveň vědomi, že je před námi ještě dlouhá cesta. Vnímáme také větší otevřenost ze strany odborníků a zvýšený zájem médií o téma násilí v blízkých vztazích. Persefona v loňském roce zaznamenala nárůst počtu klientů, osob, které se setkaly s násilím ve svých blízkých vztazích, oproti roku 2015 téměř o 40 %,“ řekla projektová a vzdělávací koordinátorka Persefony Eva Švihálková.

V rámci kampaně jsme pracovali zejména výpověďmi klientek, získanými daty, potřebnými radami a dalšími nutnými doporučeními. Spolupráce proběhla s celou řadou médií (Česká televize, TV Prima, Právo, Lidové noviny, ČTK, Aktualne.cz, Blesk pro ženy, Claudia a další), v časopise Vlasta a deníku MF DNES se věnovali tématu i na titulní straně.

Původní očekávání klienta se podařilo výrazně překročit, kampaň zasáhla potenciálně 43 milionů lidí.

Projekt získal v Českých cenách za PR 2016 1. místo v kategorii Služby.

Vážení klienti,

z důvodu plánované odstávky elektřiny ve dnech 20. a 23. 10. nebude funkční náš poštovní server ani pevné linky. Proto prosíme, své konzultanty kontaktujte výhradě na mobilním telefonu, popřípadě volejte na telefonní číslo 724 722 397. Omlouváme se za způsobené komplikace a děkujeme za pochopení

AMI Communications