Naše práce

Komunikace v době korona krize

AMI průzkum mezi zaměstnanci českých firem

Klient
AMI Communications
Datum realizace
duben-květen 2020
Rozsah kampaně
Media relations

Koronavirus a související opatření přinesly změny, s jejichž dopady se bude muset trh vypořádávat ještě dlouho. Situace ovlivnila práci řady firem i celých odvětví. V rámci reprezentativního průzkumu od společnosti IPSOS jsme se rozhodli zmapovat aktuální pracovní poměry a náladu českých zaměstnanců, jejich obavy související s koronavirovou krizí a způsob komunikace firem v dané době. Obavy má 60 % zaměstnanců. Pětina se bojí propadu příjmů, každý desátý zase ztráty zaměstnání či nedostatku financí určených na výplaty. Nedostatečná či špatně zvolená komunikace se zaměstnanci v tomto čase může ohrozit produktivitu firmy i do budoucna.

Koronavirus zasáhl práci poloviny lidí

Podle našich výsledků ovlivnila koronavirová situace práci každého druhého zaměstnance, některým se změnila pracovní náplň, některým podmínky, jiné potkalo větší či menší omezení práce a příjmů. Pětina respondentů s nynějším nastavením není spokojená. Podle více jak třetiny dotázaných mají navíc přijatá opatření negativní vliv na produktivitu firmy. Tu může poznamenat i fakt, že čtvrtina lidí nově pracuje z domova a skoro pětina zaměstnanců nepracovala během nouzového stavu vůbec.

Epidemie poznamenala i vztahy na pracovišti

Necelá polovina respondentů potvrdila, že současná situace ovlivnila vzájemné vztahy mezi kolegy. Každý osmý zaměstnanec vnímá v rámci kolektivu spíše zhoršení, a to například z důvodu ochladnutí vztahů nebo závidění pracovních podmínek mezi kolegy. U třetiny zaměstnanců se změnil vztah i přímo k zaměstnavateli, pozitivně i negativně. Postoj k vedení se zhoršil nejčastěji tam, kde došlo k výraznějším pracovním omezením. S reakcí firmy na krizovou situaci v jejím začátku nebyla spokojená pětina všech zaměstnanců.

Nejvíce děsí nejistota ohledně dalšího vývoje, komunikujte se svými lidmi

Průzkumem jsme také odhalili, jaké obavy mají zaměstnanci do budoucna. Nejčastěji se bojí nejistoty, jak se bude krize dál vyvíjet a jaká opatření budou jak dlouho platit. Pětina respondentů se obává zásadního propadu příjmu a každý desátý dokonce toho, že jeho zaměstnavatel nebude mít dostatek financí na výplat, nebo že přijde o práci úplně. Dnes, více než dřív, je důležité, aby firmy se svými zaměstnanci pravidelně komunikovaly. Strach může narušit produktivitu firmy i po skončení nouzového stavu. Firmy by měly umět s těmito obavami citlivě pracovat a nenechávat své zaměstnance v nejistotě.

Maily nestačí

Podle celosvětového Edelman Trust Barometer očekává 60 % zaměstnanců, aby je během koronavirové krize nadřízený informoval ohledně dalšího vývoje alespoň jednou denně. Z našich dat vyplývá, že mnohé firmy tak činí, způsob komunikace se ale liší dle pracovního nastavení zaměstnanců. Volba ideálního komunikačního mixu se vždy odvíjí od individuálního nastavení firmy. Společnostem radíme, aby nastavení komunikace volili podle specifik lidí, ke kterým chtějí promlouvat. S tímto nastavením pomáháme například v rámci auditu interní komunikace. Firmy s angažovanými zaměstnanci zvládají situaci lépe, vykazují vyšší produktivitu, větší profitabilitu a více spokojených zákazníků.

Vhodné komunikační nástroje?

  • Komunikační audit
  • Průzkum spokojenosti vašich zaměstnanců
  • Individuální nastavení interní komunikace – kanály, frekvence, messages
  • Interní kampaně
  • Teambuildingové akce či menší týmové aktivity na míru každé firmy 

Vážení klienti,

z důvodu plánované odstávky elektřiny ve dnech 20. a 23. 10. nebude funkční náš poštovní server ani pevné linky. Proto prosíme, své konzultanty kontaktujte výhradě na mobilním telefonu, popřípadě volejte na telefonní číslo 724 722 397. Omlouváme se za způsobené komplikace a děkujeme za pochopení

AMI Communications