Ukradená lokomotiva
Jak jsme využili krizové situace k pozitivní komunikaci? V roce 2011 se nám podařilo využít negativní situace, kdy v Rakousku exekutor zabavil lokomotivu Škoda 380, a otočit jí v pozitivní informování o hi-tech výrobku Škody Transportation, na který můžeme být jako Češi hrdí. Veřejnost a média změnila během velmi krátké doby pohled na předního českého výrobce vlaků a tramvají, i když do té doby byl plzeňský výrobce vnímán převážně negativně kvůli otázkám kolem výběrových řízení, cenám produktu, zpoždění některých dodávek atd. Chytili jsme se proto příležitosti seznámit veřejnost s existencí unikátní lokomotivy Škoda 380, kterou konkurence raději nechala zabavit, než aby se s ní poměřovala.

Ihned po zabavení lokomotivy rakouskými úřady v květnu 2011 na popud konkurenčního výrobce jsme zvolili aktivní komunikaci s následujícími klíčovými prvky naší strategie:
NÁRODNÍ HRDOST - postup zahraničních úřadů vůči české firmě je líbivější, než kdyby se spor odehrával v Česku.
ZAHRANIČNÍ NEPŘÍTEL - protivníkem (kanadsko-německá firma) chce komplikovat úspěch českému podniku.
NEPOCHOPITELNOST „ŠIKANÓZNÍHO" KROKU - zabavení lokomotivy za 130 mil. Kč ve sporu o cca 10 mil. Kč.
Průběh den po dni:
Středa 18. 5. Lokomotiva přijíždí v rámci homologace do Vídně.
Čtvrtek 19. 5. V 9.30 lokomotiva zabavena rakouským exekutorem v doprovodu zástupců Bombardieru. V poledne vydáváme TZ „Konkurence se neštítí ničeho". Bombardier se zmohl na reakci: „Nebudeme záležitost komentovat." Až další týden poskytli několik rozhovorů, ve kterých jen potvrdili, že lokomotivu nechali na základě námi uvedených důvodů zabavit.
Neděle 22. 5. Vydáváme další TZ. Sdělení - obava, že účelem zabavení je špionáž. Lokomotiva stála na soukromém pozemku, kam měl přístup k své dílně právě konkurenční Bombardier - doloženo fotografiemi. Lokomotiva přes opakované žádosti nebyla zapečetěna.
Zhodnocení výstupů v médiích 1-5/2011:
Téma | Počet článků | OTS | Vyznění |
TRAMVAJ FORCITY | 77 | 12,45 mil. | negativní |
ZAKÁZKY CD PRO ŠKODU T. | 24 | 5,52 mil. | negativní |
LOKOMOTIVA ŠKODA 380 - Omezení v provozu (zabezpečovač) | 3 | 0,219 mil. | negativní |
LOKOMOTIVA ŠKODA 380 - Zpoždění | 3 | 0,213 mil. | negativní |
LOKOMOTIVA ŠKODA 380 - Zabavení v Rakousku | 76 | 15,055 mil. | POZITIVNÍ |
Vyznění tří diskusí k lokomotivě na serveru idnes.cz (dvě před zabavením 19. 5. a jedna po):
14. 9. 2010 - 66 % příspěvků negativních
15. 12. 2010 - 50 % příspěvků negativních
19. 5. 2011 (k zabavení) - 80 % příspěvků POZITIVNÍCH
V roce 2012 získal projekt 1. místo v kategorii Průmysl v soutěži Česká cena za PR, pořádané Asociací PR agentur (APRA).